כיצד חווים עיצוב וסאונד באמצעות חומרים?

על החיבור בין מבנה וחומר והשפעה שלהם על יצירת סאונד
אוקטובר 2017 שירה קימל
"התזמורת המנגנת" בגלריה העליונה של מוזיאון העיצוב חולון. צילום: שי בן אפרים


לכבוד התערוכה "סאונד – קול וחומר בעיצוב" המוצגת בימים אלה במוזיאון העיצוב חולון, בחרנו לשתף אתכם במספר חומרים מפתיעים הלוקחים חלק בתערוכה. החומרים אמנם מגיעים מעולמות מוכרים, אך חיבורם הרעיוני והפיזי לעולם הסאונד ובפרט למכשירים אלקטרונים הוא בהחלט לא צפוי. חיבור זה גורם לנו לתהות ולשאול שאלות על הבחירות החומרית של המעצבים, על טכניקות ייצור מסורתיות מול חדשות, וכיצד המשתמש חווה את האובייקט דרך החומר ממנו עשוי. התערוכה, אשר מתפרסת על כל חללי התצוגה של המוזיאון, בוחנת את מערכות היחסים בין קול, חלל, עיצוב, תרבות וחומר.

הגלריה העליונה בתערוכה מציגה את השינוי התפיסתי שחל באופן השימוש בחפצים המפיקים קול, החל מאובייקטים נייחים אשר עוצבו ויוצרו בשנות ה-60 של המאה הקודמת הנשענים על צורה וחומר ושימשו כאובייקטים מרכזיים בחלל הביתי, עד לעיצוב עכשווי אשר מתמקד בעיקר בחוויית המשתמש ונוטה להיות קל-משקל ונייד. מתוך 50 אובייקטים הנמצאים בגלריה זו, נסקור כאן מספר אובייקטים העושים שימוש מפתיע בחומר, ונשתף אתכם כיצד חומרים אלה לוקחים חלק ומיוצגים באוסף ספריית החומרים.

כשתכנסו לחלל הגלריה העליונה, ראשית תחוו את ה"תזמורת המנגנת"; שורת רמקולים שונים ומיוחדים שיחדיו מנגנים יצירה אחת. ביניהם בולטים "רמקולים חשופים" של המעצב שמואל לינסקי העשויים מיציקת בטון, שפותחו ועוצבו במסגרת פרויקט הגמר שלו ב-2011 במחלקה לעיצוב תעשייתי בשנקר. בהמשך הגלריה תוכלו למצוא רמקול נוסף מבטון, P.A.C.O של סטודיו Digital Habit, רמקול דיגיטלי המאפשר שליטה במוסיקה באמצעות תנועות גוף וללא מגע ישיר. גוף הבטון מעמיק את צלילי הבס, ואילו שילוב עץ הארז ההרמוני תורם לצלילות הסאונד. ברוב המקרים נפגוש את הבטון בענף הבניה. חומר המורכב מצמנט, חצץ, חול, ומים, ומשמש בעיקר לבניית שלד הנושא של המבנה: עמודים, יסודות, רצפות ותקרות. הבטון בולט בעמידות מכאנית טובה כאשר נמצא בלחיצה, אך פחות כאשר נמצא במתיחה. לכן בתהליך יציקתו, נהוג לשלב מוטות ורשתות מתכת על מנת שיוכל לשאת את הכוחות המופעלים על המבנה. 

רמקולים מבטון?

המעצב שמואל לינסקי מסביר על הבחירה בבטון לייצור "רמקולים חשופים" בראיון למגזין Core77: "…לעתים קרובות אנו נפגשים בפלסטיק, עץ, עור וחומרים בסיסיים אחרים בבתים שלנו, אבל אנחנו נפגשים בבטון כחומר "מוסתר" אשר מכוסה על ידי שכבות של טיח וצבע. בעבודה שלי בנוסף לאסתטיקה רבה, ניסיתי לתת סיבות מעשיות לשימוש בבטון כחומר העיקרי במוצר." הבטון חשוף, אך כמעט נדמה ש"התחפש" לרמקול, מוצר שאנו רגילים לראות מיוצר מחומרים אחרים, לינסקי יוצק את הבטון לתבנית שצורתה מזכירה את השפה הצורנית של מוצרים העשויים בהזרקת פלסטיק. הבטון משמש כעת כחומר המקבל פונקציה ואף אחריות חדשה, להשמיע סאונד, ושתיהן מפיחות בו רוח חיים כמו שלא חווינו מבטון בעבר. 

מימין: "רמקולים חשופים" של שמואל לינסקי. משמאל: תקריב. צילום: סשה פליט.


בעידן בו קיימים שפע של חומרים וטכנולוגיות חדשות, גם חומר קלאסי ומוכר כמו בטון מצליח לחדש. בין סוגי הבטון השונים באוסף ספריית החומרים תוכלו למצוא "בטון גמיש" (S1-00023), המכיל סיבי PVA המצופים בציפוי ננומטרי שמייצרים בו גמישות אשר הופכת אותו לעמיד במיוחד בפני זעזועים, ומתאים לשימוש במבנים באיזורים בהם קיימת סכנה של רעידות אדמה. כמו כן, תוכלו למצוא בספרייה יציקת בטון המיוצרות בתבניות נייר (S1-00004) של סטודיו ECO. יציקה זו מתבצעת בתבנית חד פעמית עשויה שכבות נייר המיוצרת בטכנולוגיית "ייצור שכבתי מהיר". הטכנולוגיה מאפשרת חיתוך דיגיטלי מהיר של נייר באמצעות לייזר ליצירת גוף תלת מימדי. השימוש בתבניות הנייר מאפשר יציקות בטון בעלות מורכבות גאומטרית גבוהה מאוד עד קנה מידה גדול. 

חומר נוסף המופיע במספר מוצגים בתערוכה ונמצא גם באוסף ספריית החומרים הוא קוריאן (Corian). לצד הרמקולים של לינסקי ב"תזמורת המנגנת", תפגשו רמקול בחיפוי קוריאן מסדרת Corian Cube Series של Samuel Accoceberry, המשמש כתחנת עגינה המנגנת ממכשיר נייד המונח עליה. בדומה אליו נמצא בגלריה ה-V SPEAKER של Oliver Staiano, רמקול אלחוטי עם תחנת עגינה מחופה קוריאן, כאשר המבנה המיוחד של החומר מאפשר את זרימת הסאונד מבלי לעמעם את עוצמתו.

מהו קוריאן ומהיכן אנו מכירים אותו?

קוריאן הוא חומר עשוי תערובת של אלומיניום הידרוקסיד ואקריל (PMMA), המיוצר כמשטחים אשר מיועדים לשימוש ביישומים מגוונים החל ממשטחי עבודה, מטבחים וחדרי אמבטיה, ועד לעיצוב חללים מסחריים בקנה מידה גדול. קוריאן מיוצר במגוון צבעים רחב וניתן לעיבוד בקלות יחסית, ניתן גם לעבדו בחום ליצירת צורות תלת-ממדיות. זהו חומר אנטי-בקטריאלי, קל לניקוי, עמיד בפני כתמים, כימיקלים, שריטות, מים וקרינת UV. באמצעות הדבקה מיוחדת ניתן לחבר בין המשטחים בצורה חלקה ללא זכר לתפר ביניהם, מה שתורם לנראות המוקפדת והנקייה שלו. אין ספק שנראות זו משרתת את עיצוב הרמקולים החדשניים של אקוסברי וסטיאנו הנמצאים בתערוכה.

מימין: Corian Cube Series של Samuel Accoceberry. משמאל: תקריב. צילום: David Meignan.


בספריית החומרים קיימות מגוון דוגמאות של קוריאן (PL9-00013), ובנוסף דוגמאות של הדפסה על גבי קוריאן בטכנולוגיית סובלימציה (O4-00033). בטכנולוגיה זו ההדפסה מתבצעת במכבש וואקום עם חימום לטמפרטורה של 180oC, בתהליך זה צבעי ההדפסה הופכים לגז ונטמעים בתוך משטח הקוריאן. הצבע חודר למשטח האקרילי בדומה לקעקוע על עור, וניתן לליטוש עדין גם לאחר ההדפסה. חומרים קרמיים הם חומרים נוספים אשר מופיעים, באופן די מפתיע, לא מעט בתערוכה.

תוכלו אפילו להקשיב לשלושה רמקולים העשויים מחומרים קרמיים ב"תזמורת המנגנת". ביניהם נמצא CARUSO בעיצובו שלPaolo Cappello ל Miniforms – Newblack. רמקול הנראה כמו ארונית, המשלבת חלק בצורת פעמון מוזהב המזכיר גרמופון או כלי נשיפה. קוריוז קטן – הפעמון ברמקול הוא למעשה חלק קרמי בציפוי זהב. ציפוי זה נקרא לאסטר (CE4-00001) ותוכלו למצוא דוגמא שלו באוסף ספריית החומרים. רמקול נוסף מצופה בלאסטר שתוכלו לשמוע בתזמורת הוא OMNI של Franceso Pellisari  לNAC Sound. רמקול זה משתלשל מהתקרה ומפזר גלי קול מעגליים המגיעים לכל נקודה בחלל ובכך מגרים את חושי המאזינים, הרמקול מותקן על בסיס קרמי עגול המשדר את הסאונד לסביבה.

מדוע לאסטר נראה כמו מתכת?

לאסטר (Luster) היא אכן שכבה מתכתית אשר מותכת על פני הזיגוג הקרמי בשריפה שלישית, ומייצרת אפקט הדומה לציפויי זהב וכסף על מתכות. השימוש בטכניקה הזו החל כבר במצרים העתיקה והפך נפוץ החל מהמאה העשירית לספירה. בטכניקה זו נעשה שימוש בעיקר במתכות אצילות דוגמת זהב, פלטינה ונחושת כדי שהמתכת לא תתחמצן בתהליך. תערובת הלאסטר מורכבת ממלחים של מתכות שונות בשילוב שרף עצים ומדיום מתווך על בסיס שמן. במהלך השריפה היסודות בתרכובת הכימית של המלחים נשרפים ומתנדפים ונשארת השכבה המתכתית בלבד. לכן אם תהיתם לעצמכם, לא רצוי לחמם כלים שעוטרו בלאסטרים במיקרוגל. מכיוון שהתערובת יחסית יקרה, בדרך כלל משתמשים בה לעיטורים בלבד, אך במקרה של הרמקולים של קאפלו ופליזארי, תוכלו למצוא את ציפויי הלאסטר מכסים לחלוטין את כל חלקי הקרמיקה.

מימין: Caruso של Paolo Capello משמאל: תקריב. צילום: David Meignan.


המוצג האחרון שנרחיב עליו הוא Porcelian Speaker System של Rosenthal GmbH ו Teufel. מערכת רמקולים מפורצלן אשר נוצרה משיתוף פעולה הדוק בין שתי חברות גרמניות, חברת תאופל המתמחה ברמקולים אלחוטיים וחברת רוזנטל המתמחה ביצירת כלי פורצלן במסורת ארוכת שנים. צורת הדמעה של הרמקולים המיוצרים מפורצלן אינה מקרית, ומטרתה לייצר אקוסטיקה איכותית של הצלילים שהרמקול מפיק. מערכת זו מהווה דוגמא מעולה לאופן בו שיתופי פעולה מקצועיים בין יצרנים ויוצרים מתחומים שונים לחלוטין יכולים להוליד חידושים בעולם העיצוב והחומר.

פורצלן (המוכר גם כחרסינה, או china clay) הוא סוג של חמר אשר התגלה לראשונה בסין. הוא מתבדל מסוגי חמר אחרים בשל החרסית הייחודית ממנה הוא עשוי הנקראת קאולין (Kaolin). חרסית זו נאספת קרוב לסלע המקור (גרניט) ולכן היא נקייה מחומרים אחרים ומאופיינת בצבע לבן, בעלת חלקיקים גדולים יחסית אשר הופכים אותה לפחות פלסטית מחרסיות אחרות. זוהי חרסית נדירה יחסית ועל כן גם הקאולין וגם הפורצלן נחשבים יקרים. לאחר שריפת הפורצלן, מתקבל גוף חומר צפוף אשר יכול להגיע לתוצרים דקים, שקופים ועמידים, בעלי בידוד חשמלי גבוה.

דוגמא מעניינת במיוחד לפורצלן בספריית החומרים היא Else של מיכל פרגו (CE1-00001). המעצבת הישראלית פיתחה טכניקה לייצור אובייקטים מפורצלן במבנה ספוגי, המייצרים מבנה ופני שטח "אלמוגיים" בגוף הקרמי. המעצבת משתמשת בתהליך העבודה בספוג פולימרי המשמש לשני פונקציות עיקריות: האחת, כגוף סופג לפורצלן הנוזלי, והשנייה כקונסטרוקציה עליה נתפס הפורצלן אשר לאחר שריפתו, ועם התמוססות הספוג, הופך לאובייקט קרמי אוורירי וקליל. 


 הביקור בתערוכה, וההתבוננות על האובייקטים המעוצבים המוצגים בה דרך נקודת המבט החומרית מעלה שאלות רבות: האם ככל שהטכנולוגיה מתקדמת אנו רוצים לחזור לחומרים יותר חמים, מסורתיים ופחות "תעשייתיים"? ואיך טכניקות הייצור המסורתיות מול החדשות משפיעות על עיצוב אובייקטים של סאונד?

כיצד נשמע רמקול מבטון? כיצד נשמע סאונד העובר דרך מבנה הקוריאן? כיצד הפורצלן משפיע על איכויות הסאונד של הרמקול? תצטרכו להגיע לתערוכת "סאונד" ולגלות בעצמכם. בדרך אתם מוזמנים לעבור בספריית החומרים ולראות כיצד החומרים בתערוכה (ועוד) מתקיימים במגוון תצורות באוסף. 
 _______ 

"התערוכה "סאונד – קול וחומר בעיצוב" מוצגת במוזיאון העיצוב חולון עד התאריך 28 לאוקטובר 2017.
לפרטים נוספים אודות התערוכה.