סיכום: שבוע החומרים השלישי !Make it work

שהתקיים בתאריכים 11-16 למרץ 2019 בספריית החומרים ע"ש אהרון פיינר עדן
מרץ 2019

גם השנה כמו בשנים הקודמות, פתחה הספרייה את שעריה לסטודנטים ואנשי מקצוע לשבוע מרוכז של שיחות ייעוץ, הרצאות ומפגשים. בנוסף לכל אלה הציגה הספרייה לראשונה תערוכת פופ-אפ "חומרים אורחים" בה התארחו חומרים שאינם מצויים באוסף הקבוע של הספרייה, פרי פיתוחם של מעצבות ומעצבים, סטודנטים וחברות מישראל.

תערוכת "חומרים אורחים". צילום: ספריית החומרים


כבכל שנה הגיעו סטודנטים מרחבי הארץ ומשלל הפקולטות השונות לפגישות הייעוץ האישיות עם צוות הספרייה. פגישות אלה, המתקיימות רק במהלך שבוע החומרים, הן הזדמנות נדירה ומיוחדת לשתף, להתייעץ ולקבל הכוונה מהצוות המקצועי של הספרייה לפתרון אתגרים בתחומי החומרים והטכנולוגיות בפרויקטים האישיים של הסטודנטים. גם השנה הכניסה לסטודנטים במהלך השבוע ניתנה חינם, שמחנו לפגוש ולהכיר סטודנטים ופרויקטים מסקרנים ומקוריים בתחילת דרכם ונמשיך לעקוב אחר הפרויקטים עד לתערוכות הגמר.

"חומר נא" של שרון מורו מתוך התערוכה "חומרים אורחים". צילום: שהם וונזלבאום


במהלך השבוע התקיימו בספרייה מפגשים מקצועיים, בהם התארחו בכל פעם תחת כותרת אחת שני מעצבים שונים וכל אחד הציג את הנושא מנקודת מבטו. בערב הראשון "אוכלים קדימה" הציגו מידן לוי ושרון מורו שתי גישות עיצוביות ועתידניות לפיתוח בתחומי המזון, החומר והטכנולוגיה. בערב השני "הדפסה חדשה" הציגו ערן גל-אור ונועה קרס פתרונות חדשים בתחום הדפסות התלת-מימד לשימושים בתעשייה. מפגשים אלה הביאו לספרייה מעצבים, אנשי תוכן ותעשייה, יוצרים וסטודנטים אך יותר מכל הביאו למפגש מרתק בין אנשים מדיסציפלינות שונות, שהוליד שיח חדש ומרענן על הקשר בין עיצוב, חומר וחברה.

ערן גל-אור בהרצאתו על הדפסת תלת מימד בזכוכית. צילום: שהם וונזלבאום


השנה, בפעם הראשונה, חלל ספריית החומרים סודר מחדש לשבוע בלבד לטובת תערוכת פופ-אפ "חומרים אורחים" בה הוצגו חומרים חדשים, שאינם חלק מהאוסף הקבוע של הספרייה, פרי פיתוחים של מעצבות ומעצבים, סטודנטים וחברות מישראל. היה מרתק לראות את מגוון החומרים, היכולות והאפשרויות שהיוצרים המקומיים פיתחו ומפתחים עדיין: התערוכה פתחה חלון חומרי-טכנולוגי לתוך העשייה והמגמות בעולם העיצוב המקומי.

תערוכת "חומרים אורחים". צילום: שי בן אפרים


החומרים שהוצגו בתערוכה העידו על מספר מגמות מעניינות בתחום בישראל:

חדשנות טכנולוגית – עיצוב ותעשייה
בראשה גופי זכוכית בהדפסת תלת מימד, תוצרים של מדפסת תלת המימד הראשונה בעולם המדפיסה זכוכית ברזולוציה גבוהה. את המדפסת פיתח ערן גל-אור בMICRON3DP, מספר שנים לאחר שבנה מדפסת פורצלן כסטודנט לעיצוב תעשייתי ב-HIT שתוצריה אף הם מוצגים באוסף החומרים של הספרייה. Noga Tiles הציגו גרסה עדכנית לטכנולוגיית רבת שנים לייצור אריחי בטון מצוירים, המיוצרים בשיטה המאפשרת רמת גימור גבוהה, ייצור בצורות ועוביים שונים והתאמה לתקנים ודרישות אדריכליות מגוונות. במקרה של אריחים מסוג זה הקפדה על פרטים ודיוק בצבעים, בדוגמאות וביכולות הטכניות של האריחים הינה חשובה במיוחד, בין השאר הוצג אריח בעובי 8 ס"מ שפותח במיוחד כדי להתאים לריצוף חוץ שיוכל לשאת משקל של משאיות.

מימין: הדפסת תלת מימד בזכוכית, ערן גל-אור, חברת MICRON3DP. משמאל: נגה טיילס, אריחים מצויירים. צילום: שי בן אפרים


עיצוב טקסטיל כמנוע לפיתוח חומרי

גלי כנעני הציגה בד הארוג מחוטי כותנה ונחושת, שילוב המקנה לו במקביל גמישות וזיכרון צורני. חבצלת הרמתי הציגה אריגים המשתמשים בצמר במינונים שונים, כחומר חכם המתכווץ בחום ומשפיע בכך על המבנה התלת מימדי של האריג. עדן סעדון, העובדת ידנית עם עט תלת מימד, הציגה קטעי תחרה מוכרים-מוזרים-מפתיעים ויפעה ראובן שילבה פאטרן גיאומטרי של חומר תרמופלסטי בסריג, שיצר בו מבניות יציבה ותנועה תלת מימדית לאחר חימום.

מימין:"flexy black", עבודה ידנית עם עט תלת מימד, עדן סעדון. משמאל: אריג כותנה ונחושת, גלי כנעני. צילום: שי בן אפרים


חומרים מרוכבים
שידוכים חכמים ומפתיעים בין חומרים קיימים יכולים לייצר חומרים חדשים בעלי תכונות ייחודיות. בתערוכה הוצגו כמה חומרים כאלה, כשהעץ מהווה חומר המקשר ביניהם: יעל ריבוא שילבה בלמינציה שכבות של פורניר ובדי ריפוד, שקצותיהם החשופים מעניקים רכות לעץ הנוקשה. דפי רייס דורון חושפת בחיתוך CNC שכבות של עץ ועור צבעוני, אותן היא מדביקה בדיוק רב בצורת שתי וערב. סטודיו טסלר מנדלוביץ, שכבר מיוצגים באוסף הספרייה, הציגו גרסאות חדשות של woodskin – יריעות גיאומטריות גמישות המיוצרות מחיבור של עץ וטקסטיל ומאפשרות יצירת מבנים נפחיים.

מימין: "פרימה-ורה", שכבות של פורניר ובדי ריפוד, יעל רבוא. משמאל: "CAD weaving", שכבות של עץ ועור, דפי רייס דורון. צילום: שי בן אפרים.


חומרים בני קיימא
מגמה בולטת המעידה על עניין המעסיק היום מעצבים היא תחום החומרים הקשורים לעיצוב בר קיימא, מעצבים שונים ניגשים לנושא זה בגישות שונות ומעניין מאוד לראות את האפשרויות החומריות שהם מפתחים. ענבר זניר בחרה להשתמש בשאריות פרי של מפעל מיצים, כדי לייצר חומר דמוי לדר ממנו עיצבה אריזות אכילות וטעימות לגלידה. ארז נבי פנה הציג חומר קונסטרוקטיבי העשוי משילוב של אדמה ופטרייה הנאפים ותופחים בתנור ושרון מורו הציגה חומר אורגני, שתהליך הייצור שלו הוא גידול מתוכנן בתבניות שמאפשר יצירת יריעות ומיכלים.

מימין: "Leder scoops", אריזות אכילות, ענבר זניר. משמאל: "Soilid"', אדמה ופטריה, ארז פנבי פנה. צילום: שי בן אפרים.


בנוסף הציג סטודיו סקרול פתרונות גרפיים-חומריים המשלבים עבודת יד ומתאימים ליישום בעיצוב של חללים ומבנים קיימים ואיה זהבי הציגה אובייקטים קלי משקל שנוצרו בתהליך חצי-ידני מנייר אלומיניום דחוס ומעובד.

התערוכה כללה גם גרסאות עדכניות של חומרים אשר נמצאים באוסף הקבוע של הספרייה של המעצבות והמעצבים:
מיקה בר, תמר ברניצקי, אורי יקותיאל, אלינור פורטנוי ופיינטון (חנה צוקרמן, יעל גוברין, קרני שמש ושקד דגן) – עליהם תוכלו לקרוא באוסף החומרים הדיגיטלי שלנו.

תערוכת "חומרים אורחים". צילום: שהם וונזלבאום


גולת הכותרת ואות הסיום של השבוע היה המפגש החגיגי שהתקיים כחלק ממסיבת סוף החורף במוזיאון העיצוב חולון. באירוע, שסיכם את השבוע ואת התערוכה השתתפו נציגי המעצבות והמעצבים שהציגו בתערוכה, הם שיתפו עם המעצבים האחרים ועם הקהל את התהליכים, האתגרים וכיווני המחשבה והעבודה שמלווים את הפרויקטים שלהם. המפגש נתן הזדמנות נדירה ומרתקת לשיח מפרה בין מעצבים מתחומים שונים לבין עמיתיהם וביניהם לקהל הרב והמגוון שהגיע למפגש.

תערוכת "חומרים אורחים". צילום: שהם וונזלבאום


ברצוננו להודות לכל המשתתפים במפגשים המקצועיים ובתערוכה על השיתוף בעבודתכם המרתקת, שמחנו לארח אתכם בספרייה ולחשוף את הדברים בפני הקהלים השונים של הספרייה, תמיד מעניין להכיר חומרים ופרויקטים חדשים ומרתקים שפותחים אפשרויות חדשות. חלק מהחומרים שהוצגו בתערוכה יצטרפו בהמשך לאוסף הקבוע של ספריית החומרים. עידכונים ותיעוד מלא של "חומרים אורחים" יפורסמו בקרוב באתר.

השבוע המיוחד הזה בהחלט השאיר אותנו עם טעם של עוד.
נשמח לראותכם בהמשך, צוות ספריית החומרים.