שיתופי פעולה כבסיס לחדשנות ומקוריות

מאחורי הקלעים בתערוכת "בדיקת ראייה"
דצמבר 2016 טליה מוקמל

ב 20.12.16 נפתחה התערוכה "מבט על" במוזיאון העיצוב חולון, העוסקת במשקפיים ובחוש הראייה. התערוכה חושפת בפני הקהל מגוון רחב של נושאים כאשר המרכזי מבניהם הוא תצוגה של אוסף המשקפיים ההיסטורי של קלוד סמואל, אופטומטריסט ובן לשושלת ארוכה של אופטומטריסטים שעסקו ועוסקים בהתאמה עיצוב וייצור של עדשות משקפיים. כחלק מתערוכה זו, צוות ספריית החומרים בחר להציג את הפרשנות שלו דרך התמקדות בחוש הראייה, בתערוכה הנקראת "בדיקת ראייה".

תערוכה זו מזמינה את המבקרים למסע דרך שלושה מוקדי ואתגרי ראייה: מיקוד, צבע ומרחק אשר עובר דרך נקודות מבט שונות מתחומי האופטיקה והראייה ומספק הצצה לידע הקיים בתחומים אלה. כל אחד מהמוקדים מציג פרשנויות עיצוביות, חומריות וטכנולוגיות לאתגר-ראייה אחר ומציע דרכים חדשות לראייה והבנה של הסביבה שיכולות לשמש כמקור השראה אישי ושימושי ואף לעודד מציאת פתרונות מעוררי מחשבה לאתגרים מתחומים אחרים.

עוד בשלבים הראשונים של גיבוש הקונספט לתערוכה ידענו שחשוב לנו לקדם בתערוכה את אחד מעקרונות הדגל של ספריית החומרים – קידום הקשר בין עולמות העיצוב, האדריכלות והתעשייה. עקרון זה מנחה אותנו ליצירת שיתופי פעולה הדדיים במטרה להרחיב ולהעשיר את הידע של המבקרים בספרייה ובמוזיאון וגם את אוסף החומרים של הספרייה דרכו אנשי מקצוע וסטודנטים נחשפים לחומרים חדשים ולעשייה המרתקת של אנשי תעשייה וחברות איתן אנו עובדים. עבודה מול גורמים חדשים בעלי אינטרס משותף מהווה כלי חשוב לבניית פרויקטים דרכם ניתן להגיע למקומות חדשים, מעניינים ובלתי צפויים. על מנת שנוכל ליישם עקרון זה, בחרנו לעבוד יחד עם חברות מהתעשייה הישראלית אשר יוכלו להדגים בעזרת החומרים והיכולות הטכנולוגיות שלהן את המסרים והרעיונות של התערוכה בצורה ייחודית וחדשנית. גם במקרה של התערוכה "בדיקת ראייה", כמו בחוויה של המבקר בספריית החומרים, שמנו דגש על ההזדמנות לחשוף חומרים וטכנולוגיות אותם ניתן להכיר ולחקור גם באמצעות החושים וגם דרך התבוננות על מבנה האובייקטים.

מכאן ששיתופי הפעולה בתערוכה נולדו מתוך החיפוש אחר שיטות ייצור בטכנולוגיות שיאפשרו דיאלוג ויזואלי ופיזי עם המבקר.המוצג הראשון אשר פותח את התערוכה, ומורכב משני חלקים ייוצר בשיתוף פעולה עם סטודיו "אלקסלסי משטחים מעוצבים". העבודה המשותפת של הספרייה עם הסטודיו החלה כבר לפני מספר שנים והתפתחה למערכת יחסים הדדית שמתקיימת באופן שוטף, כשבין השאר, בשנה שעברה שיתפנו פעולה בתערוכה "חומרים חכמים חומרים טיפשים" (הוצגה בגלריה "ויטרינה" של HIT, באוצרות של שלומית באומן). גם בתערוכה זו, החיבור עם אלקסלסי היה חיבור טבעי להעברת הקונספט בצורה האופטימלית ביותר. הסטודיו מתמחה בעיצוב וייצור משטחים בהדפסת תבליט דיגיטלית המשמשים ליישומים שונים ויכולים לדמות מגוון רחב של חומרים ולהציע פתרונות מעשיים. גיורא אלקסלסי, מייסד ומנהל הסטודיו, מעצב טקסטיל בהכשרתו, ידע לזהות את הפוטנציאל בטכנולוגיה להדפסת משטחים רב-שכבתיים וממשיך לפתח אפשרויות חדשות בטכנולוגיה יחד עם הצוות בסטודיו. 

הדפסת תבליט דיגיטלית על משטח שקוף, באדיבות סטודיו אלקסלסי. צילום: ספריית החומרים ע"ש אהרון פיינר עדן (המק"ט: O4-00047)

הדימויים, אשר הודפסו על רקע שקוף, עשויים מאוסף של נקודות שחורות אשר מרכיבות יחד תמונה. בנוסף לטקסטורה הדו מימדית שנוצרה, הטכנולוגיה מייצרת גם מרקם בעל נפח עדין, כך שניתן להרגיש את הדימוי באמצעות מגע. ההשראה לדימויים אלה הייתה שיטת הדפוס Halftone, כאשר בתמונה הראשונה הודפס דימוי מלא וניתן לראותו בצורה שלמה ובתמונה השנייה הודפס תקריב של הדימוי הראשון כך שהנקודות גדולות יותר וקשה לפענח מה רואים בדימוי.

מטרתם של דימויים אילו הוא להדגים את היכולת של המוח האנושי להשלים באופן אוטומטי דימויים מוכרים מקלט ויזואלי חסר – דימוי העשוי מאוסף של כתמים וצורות. דימוי נוסף אשר הוצג בהמשך התערוכה אשר נעשה בשיתוף עם סטודיו אלקסלסי, היה דימוי הבוחן אפשרויות נוספות במבחן "אישיהארה" המשמש לאבחון עיוורון צבעים. הדימוי הודפס אף הוא בהדפסת תבליט דיגטלית, הפעם בשילוב של צבע ותבליט ושימוש מכוון בשכבות רבות, כך שהטכנולוגיה מאפשרת 'ראייה' של הצבעים דרך שני חושים – ראייה ומישוש. לכל נקודה צבע ועובי שונה (בהתאם למספר השכבות), כך שכל צבע לא רק נראה אחרת, אלא גם מרגיש אחרת. טכנולוגיה זו ניתנת ליישום על משטחים ממגוון חומרים כגון: עץ, מתכת זכוכית וכו', ובמקרה של אובייקטים אלה על משטחי אקריל ("פרספקס").  

אור הוא חומר שאחד מביטוייו הבולטים הוא צבע. בעזרת פילטרים ומסכים אנו יכולים לשנות את תכונות החומר – האור, לשנות את כיוון, כמות ואורך הגלים וכך ליצור תמונה חדשה. באובייקט שנמצא בחלק השני העוסק ב"צבע", מוצגים 3 פילטרים שונים בצבעי היסוד – אדום, צהוב וכחול, כאשר מאחורי כל אחד מהם מוצבת קובייה הונגרית. באמצעות החיבור בין הצבעוניות השונה שיש על כל פאה של הקובייה ודרך כל אחד מהפילטרים ניתן לראות את שינויי הצבע והגוון הנוצרים כתוצאה ממעבר הצבע המסוים. 

הפילטרים (המכונים גם ג'לים) ומשמשים בעיקר לתאורת במה וצילום, הוכנסו לאוסף הספרייה ולתערוכה כחלק משיתוף פעולה עם חברת דנאור פתרונות תאורה. זוהי חברה ומובילה בתחום התאורה המקצועית המציעה מגוון פתרונות לאולפנים, גני אירועים ולתעשיית הבידור. במפגש המשותף הראשון שלנו נחשפנו לחלל התצוגה העשיר של החברה, אשר כולל מגוון גופים ואלמנטים מתחום התאורה המקצועית והתאורה האדריכלית, כגון: פנסים חכמים, נורות, דימרים, פנסי תאטרון וציוד טכני מקצועי. היה מאוד מעניין להיחשף ליכולות בתחום הזה, ונראה כי יש עוד הרבה מה לגלות בו. 

מידע נוסף על פילטרים לתאורה ניתן למצוא באוסף הספרייה לפי המק"ט: PL-00035 מידע נוסף על חברת דנאור ניתן למצוא באתר האינטרנט: www.danor.com 

מתוך תערוכת "בדיקת ראייה". צילום: שי בן-אפרים

התחנה השלישית במסע אל חוש הראייה היא "מרחק". את המושג מרחק בחרנו לבטא באמצעות מגוון עדשות בעלות מבניות שונה ודרך פרשנויות שונות למושג נקודת מגוז ופרספקטיבה. עדשות בנויות באמצעות מבנים ייחודיים המיושמים בחומרים שקופים. משתמשים בהן במגוון רחב של מוצרים וכל אחת מיישמת תפקיד שונה. שיתוף הפעולה בנינו לבין "הלפרין – דפוס דיגיטלי"  נולד במהלך חיפוש אחר עדשה לנטיקולרית. זוהי עדשה שקופה ושטוחה העשויה מאוסף של עשרות ואף מאות עדשות צילינדריות קטנות (בהתאם לגודל העדשה), המסודרות בשורות.חברת הלפרין מתמחה בדפוס דיגיטלי בטכנולוגיות מתקדמות המשמשות להדפסות בקנה מידה גדול ואחת היחידות בארץ אשר מתעסקת בהדפסות לנטיקולריות.

בביקור שלנו בבית הדפוס של החברה זכינו להצצה לתוך תהליכי הרכבת הדימוי להדפסה מסוג זה: בשלב הראשון, הדימוי הגרפי מופרד לשכבות באמצעות תוכנה ייעודית, ולאחר מכן הדימוי מודפס ומוצמד בהתאמה מדויקת לעדשה הלנטיקולרית ליצירת התמונה הסופית. בזכות הטיפול הנכון בדימוי הגרפי והמיקום המדויק של העדשה, נוצר דימוי הנתפס כתלת מימדי, כאילו 'יוצא מן הדף' ומשתנה בהתאם לזווית הראייה של המתבונן. באמצעות טכנולוגיה זו ניתן לעצב כל תמונה לאפקט של עומק ותנועה, ליצור נפח וחיות בגוף דו מימדי ולשנות את המציאות המוכרת בעולם הדפוס.

החברה עוסקת במגוון עשיר של טכנולוגיות ואפשרויות הדפסה שונות, בסטודיו ניתן לראות מדפסות ענק ומכונות חיתוך שונות, הדפסה על מגוון רחב של חומרים (קאפה, זכוכית, ,קרמיקה, עץ, אקריל ועוד), הדפסות תלת מימדיות (לנטיקולריות), הולגרמות וכו'.  מידע נוסף על הדפסה לנטיקולארית ניתן למצוא באוסף הספרייה לפי המק"ט: O4-00069 מידע נוסף על חברת הלפרין ניתן למצוא באתר האינטרנט:www.halperin.co.il 

דימוי של קובייה הונגרית בהדפסה לנטיקולארית. באדיבות דפוס הלפרין. צילום: ספריית החומרים ע"ש אהרון פיינר עדן

המוצג האחרון אשר חותם את התערוכה מציג סדרה של שלוש קוביות תלת מימדיות זהות בגודלן, בעלות נקודות מגוז משתנות המדגימות את ההשפעה של הקווים המתכנסים על תפיסת העומק של הצופה. המוח האנושי מפתח כבר בגיל חמישה חודשים תפיסת עומק שמבוססת על תרגום מידע הנקלט בעיניים למונחים של עומק ומרחק שהופכת להיות מושרשת ואוטומטית. כך, למשל, ההבנה שקווים וצורות משנים את צורתם וכיוונם ככל שהם מתרחקים מהצופה ויתכנסו אל נקודה כלשהי במרחק, עוזרת לנו להבין היכן חפץ מסוים נמצא ביחס אלינו ולהגדיר מהו 'קרוב' ומהו 'רחוק', ואנחנו לא צריכים לחשוב כדי להבין את העומק או המרחק, אבל אנחנו יכולים להשתמש בעקרונות אלה כדי לשנות את תפיסת הראייה של המתבונן בציור, באובייקט או במבנה מסוים. 

קוביות בעלות נקודות מגוז משתנות, מיוצרות בהדפסה תלת מימדית, באדיבות: חברת Dfus 3D. צילום: שי בן-אפרים.

כדי לממש את הרעיון הזה לתערוכה, התחברנו עם חברת Dfus 3D מרכז להדפסת תלת ממד וייצור אבי טיפוס. החברה מתמחה בהדפסת אובייקטים במגוון חומרים הכוללים גם חומרים מיוחדים: דמויי אבן, עץ, זכוכית צבעונית, גמישים ואף חומרי הדפסה המכילים 80% מתכת ומאפשרים הדפסת דגמים דמויי ברונזה ונחושת במרקם של מתכת יצוקה. בנוסף למגוון החומרים, החברה, אשר מספקת שירות מקצועי ויעיל באמצעות אתר האינטרנט שלה, מתמחה בהדפסות בקנה מידה ייחודי ומאפשרות הדפסות בגודל מקסימלי של 1200 מ"מ גובה בקוטר של 1060 מ"מ.

מתוך המחשבה להתאים את האובייקטים למאפיינים הוויזואליים הקיימים בתערוכה ולשמור על החוזק המבני, בחרנו להדפיס את הקוביות מחומר ABS בצבע שחור. זהו חומר קל משקל, קשיח ועמיד בטמפרטורות של עד 100 מעלות צלסיוס. החוזק והגמישות היחסית שלו מעניקים למודל עמידות בפני מכות וזעזועים, מה שהופך אותו לעיתים קרובות לפלסטיק המועדף ע"י מהנדסים ואלו המייצרים דגמים מכאניים. תוכנותיו, האפשרויות הצבעוניות המגוונות והעלויות הנמוכות, הופכות אותו לאחד מחומרי ההדפסה הפופולריים ביותר. מידע נוסף על חומר ה-ABS ניתן למצוא באוסף הספרייה לפי המק"ט:  O4-00025 מידע נוסף על חברה DFUS 3D ניתן למצוא באתר האינטרנט:www.dfus3d.com