איך תופרים עתיד?

סיכום אירוע
נובמבר 2021 נועה מורג

כולנו לובשים בדים, כל הזמן. בבית, בעבודה, בזמן פעילות ספורטיבית, בטיולים, במצבי לחימה ומשברים. הבדים מקיפים אותנו בכל רגע נתון, בביגוד, במצעים, ריפודים, כהגנה מפני השמש והגשם. לעתים הבד הוא הדבר היחיד שיש לנו – הפריט הטכנולוגי היחיד שנמצא ברשותנו. להתאמת הבד לצרכי האדם במשימות שונות יש חשיבות עצומה, בייחוד בשנים של מציאות המשתנה בקיצוניות לנגד עינינו משנה לשנה.

ספריית החומרים ע"ש אהרון פיינר עדן מטעם מוזיאון העיצוב חולון מארחת שבוע ייחודי של אירועים שונים המציעים קפיצה לעתיד של החומר הכי קרוב ומשמעותי לבני האדם – הטקסטיל.

יערה קידר ועדי יופה – שיחה על ההיסטוריה של העתיד:

יערה קידר, אוצרת תערוכת הנשף והיסטוריונית אופנה בשיחה עם עדי יופה – טרנדולוגית ומומחית לעתידנות עסקית, העוסקת בניתוח וחיזוי מגמות עתידיות, בשיחה על העתיד של הצריכה, המעבר ההולך וגובר לקנייה במדיות וירטואליות, על הצילום ככלי משמעותי שחשיבותו הולכת וגדלה, מה צפוי לנו ביום שאחרי אינסטגרם? ומה המטא-וורס יעשה לחוש המגע?

עידית ברק – תוכן זה השחור החדש.

כשמארק צוקרברג השיק את מטא כולנו התכווצנו קצת, אבל עבור מעצבים רבים נפתחה הזדמנות פז לחקור ולתהות לגבי החומרים החדשים איתם נעצב עתיד שבחלקו הגדול יתנהל בעולם דיגיטלי. האם נהיה מח בצנצנת? נבחר בין הכדור הכחול לאדום? או שאולי חיים כאלו יהיו מורכבים מאינסוף רסיסי אינפורמציה הנישאים ע״ג חומרים קונבנציונליים?

בהרצאתה תציג עידית יוצרים ומעצבים שכבר החלו לענות על כל השאלות הללו ואת עבודתה שלה כחוקרת אופנה מרובדת – שכבות של חומר פיסי ודיגיטלי המשולבות יחד ומוסיפות ערך מוסף למוצר שנראה שאיבד את ערכו בעולם הפיסי. יחד ננסה לבחון האם דווקא מתוך הקיצוניות הדיגיטלית הצפויה לנו נחזור לחוות את העולם הפיסי ונתנתק מהמסכים.

עידית היא מרצה בכירה במחלקה לעיצוב אופנה בשנקר, בעלת תואר שני מאוניברסיטת NYU במדיה דיגיטלית אינטראקטיבית.

איילת כרמון  – "Super Fabrics"

בדים חכמים: הם מנטרים, מגינים, מקשיבים, חשים, סביבתיים, מתפרקים, עשויים מפסולת, מודפסים בתלת מימד, מתממשקים, משתנים כל הזמן. חלק מהתכונות הללו מיוחסות לבדים מאז ומתמיד, אבל חלקן הגדול מוסף, כמו תכונות-על שהופכת את המוכר לחדשני ומעורר מחשבה. בהרצאה נחשף לחזית המחקר העכשווית בטקסטיל, ננסה להבין את הדחף הגדול של המדע לגרום לכל התכונות האפשריות לקרוס יחד אל המשטח הרך והגמיש של הבד, ובכך לקבל תמונה על עתיד אפשרי, גם לבדים וגם לאנשים.

איילת כרמון היא ארכיטקטית ומרצה בכירה, חברת סגל בשנקר בתוכנית לתואר שני בעיצוב ובמחלקה לעיצוב פנים מבנה וסביבה. ייסדה וניהלה את CIRTex מרכז לחקר טקסטיל בשנקר, שבו מתקיימים מחקרים עם גורמי תעשייה ממשלתיים, בינלאומיים ופרטיים בקשת גדולה של נושאים – מאופנה ועד בנייה, בשילוב בינתחומי של הנסה, מדעים ועיצוב.

סדנאות:

Master Class עם שחר ליבנה – תכשיטים ביולוגיים – GROWING CRYSTALS

שחר ליבנה בביקור קצרצר בארץ, תעביר סדנה ייחודית וראשונה מסוגה על גידול קריסטלים ושימוש בחומרים ביולוגים בתעשיית האופנה והתכשיטים. שחר, בוגרת האקדמיה לעיצוב באיינדהובן היא מעצבת זוכת פרסים (המעצבת המבטיחה של השנה של מגזין DEZEEN), העוסקת בעיצוב ובחקירה של חומרים לא שיגרתיים, כמו דם, חלב, מאובנים מעשה ידי אדם ועוד.. שחר השיקה לאחרונה קולקציית תכשיטים העשויים פלסטיק שנאסף מהאוקיינוס שעיצבה בשיתוף פעולה עם בית האופנה העולמי- בלנסיאגה לסתיו 2021.

כיתת אומן

דנה כהן – כיוון הסיבים: אמנות המיחדוש בטקסטיל.

מדי שנה מושמדים על ידי חברות האופנה והקונצרנים הגדולים אלפי טונות של בגדים שלא נמכרו, חלקם נשרפים וחלקם מוטמנים באדמה והם מתווספים למיליוני פריטים שנזרקים לאשפה ע"י צרכני אופנה זולה ומהירה בה הטרנדים האופנתים משתנים 4-12 פעמים בשנה.

דנה כהן, מעצבת אופנה בוגרת שנקר בהצטיינות, בעלת מותג אופנה בר קיימא בו היא מעצבת פרטי לבוש בטכניקה חדשנית ידידותית לסביבה, תסקור בהרצאתה את השינויים העוברים על התעשייה מהזווית של חומר הגלם – הטקסטיל. גישות וטכניקות חדשות ומקיימות, בתי אופנה ומעצבים שכבר פועלים לשינוי הסטנדרטים ואיפה אנחנו כלקוחות יכולים לעשות שינוי. במהלך ההרצאה תדגים דנה כיצד היא מרכיבה ומייצרת את הבדים הייחודיים אותם פיתחה בפרויקט הגמר שלה.