סיקור: מרתון העיצוב "Material Overdose"

יולי 2022 קרין לכטמן

הקיץ הגיע ואתו החופשה הגדולה של הילדים מבית הספר. אבל מה עושים עם כל ציוד בית ספר שנותר משנה שעברה? הבגדים שכבר קטנים ואפילו שקיות המשלוח הרב-פעמיות ואריזות הקרטון המשומשות שהצטברו בבית מכל המשלוחים? עודף חומרים שאנו מוקפים בו הולך וגדל ומשפיע על העולם באופן בלתי-הפיך.

עם ההבנה הזאת הזה נפגשו 48 משתתפים למרתון העיצוב Material Overdose – יומיים אינטנסיביים של מחקר, תכנון, עיצוב וביצוע. המשתתפים חולקו לצוותים שכללו אנשי מקצוע מתחומים שונים ונדרשו לעצב ״יש״ מ״יש״ – להביט על המציאות סביבנו מנקודת מבט חדשה ולפתח שיטה שמעניקה חיים חדשים לעודפים והשפע שמסביבנו.

מתוך התפיסה ש״נאה דורש נאה מקיים״, כל האירוע התקיים על טהרת המחזור ועקרונות העיצוב המעגלי –הקפה הוגש בכוסות רב-פעמיות כדי להבטיח צמצום פסולת וכך גם ארוחת הצהריים. ואפילו חולקו למשתתפים מחברות סקיצות ממוחזרות שנוצרו משקיות מותגים.

קרדיט: ערן לוי

במהלך ימי המרתון לוו הצוותים על ידי מנטורים ויועצים מקצועיים בסיומו נדרשו הקבוצות להציג את  התוצרים שפיתחו עם הוראות הרכבה כדי את השיטה שלהם לקהל הרחב. פאנל השופטים כלל את מיה דבש, אוצרת ראשית, מוזיאון העיצוב חולון, יפעת גוריון, מייסדת יריד האמנות "צבע טרי", רמי טריף, אוצר המחלקה לעיצוב ולאדריכלות במוזיאון ישראל, ותומק ריגאליק, מעצב פולני בכיר ומנהל סטודיו ריגאליק.

הקבוצה הנבחרת תזכה בפרס מפנק במיוחד – טיסה לפולין לסדנת עיצוב. בנוסף, כלל התוצרים מוצגים בתערוכת פופ-אפ שנפתח ביום שישי, 17 ביולי, 2022 ותעמוד לאורך שבוע, עד יום שבת, 23 ביולי.

קרדיט: ערן לוי

!Ready, set, go

היום הראשון של המרתון התחיל מוקדם בבוקר. אל המרתון נרשמו משתתפים מכל קצווי הארץ, מהצפון ועד אילת. היום הראשון נפתח עם ברכות ממיה דבש, האוצרת הראשית של המוזיאון ועם הרצאת פתיחה של ליאור חרמוני, מנהלת ספריית החומרים על שם אהרון פיינר עדן, שהציגה את האתגר בפני הצוותים. מיד לאחר דברי הפתיחה, חולקו המשתתפים לצוותים והחלו בסיעור מוחות קדחתני עם המנטורים המקצועיים, שהכווינו אותם ותמכו בהם לאורך הדרך.

אחרי הצהריים החלו הרעיונות להתגבש לתכנית ממשית – שאריות מניקוי יבש, צמצום פסולת בערכות ארדואינו, פקקים מוברגים של בקבוקי פלסטיק כמחבר ליריעות – עוד ועוד חומרים צפו ועלו בשיחות, שגרמו לנו להתרגש לגבי ההמשך. בסוף היום התכנסו כל הצוותים לארוחת ערב עם יין והציגו בפני המנטורים ויתר המשתתפים את נקודת המוצא לפרויקט שלהם.

קרדיט: ערן לוי

המרוץ למיליון
היום השני ואחרון של המרתון נפתח בארוחת בוקר מפנקת שאחריה המשיכו הצוותים לפתח את הרעיונות שלהם. קבוצת הוואטסאפ של המשתתפים הייתה פעילה מאוד והוצפה בבקשות לעזרה בגיוס החומרים הנדרשים לעבודה (בדים, שקיות פלסטיק, כלי משרד, אריזות משומשות, ועוד).

העבודה כנגד השעון כדי להיות מוכנים לפאנל השופטים בערב הכניסה את הצוותים לעבודה אינטנסיבית, ובמעבר בין חללי עבודה, ניתן היה לראות משתתפים חותכים, קושרים ומקפלים, שקועים במחשבים כשהם משפרים ומדייקים סרטון נלווה או פרזנטציה.

בערב התקיימה פרזנטציה של כל הצוותים מול פאנל השופטים, וליוותה את האירוע תחושה שזוהי רק ההתחלה של תהליך ארוך ומאומץ. תערוכת הפופ-אפ עם התוצרים נפתחה ביום שישי ה-17 ליולי, ותסגר ביום שבת ה-23 ליולי.

המרתון התקיים מטעם ספריית החומרים ע"ש אהרון פיינר עדן במוזיאון העיצוב חולון בשיתוף חברת Fiverr. ובסיוע מכון אדם מיצקביץ' (IAM) ומשרד התרבות והמורשת הלאומית של פולין. הפרס לזוכים בתחרות באדיבות Design Nature. תודות מיוחדות לחברת Drink Mine, ולסדנת מקס מלאכות ומכונות בניהול אילי לוי הממוקמת במרכז הישראלי לאמנות דיגיטלית.