ביקור מפעל וחומר חדש באוסף

ביקור מפעל וחומר חדש באוסף | Criaterra של המעצבת עדיטל אלה
אוקטובר 2018
צילום: צוות ספריית החומרים


אחד החומרים האהובים על המבקרים באוסף ספריית החומרים הוא Terra, חומר המיוצר מאדמה וסיבים טבעיים. זהו חומר שמושך לגעת בו באופן אינסטינקטיבי, יש בו משהו מוכר ועם זאת שונה. Terra הוא חומר בר-קיימא, כזה שבא מהאדמה וחוזר אל האדמה ללא צורך בתהליכי פירוק או מחזור מיוחדים ובדרך יכול לשמש ככלי, אובייקט או רהיט. הוא פותח על ידי המעצבת עדיטל אלה בהשראת כוסות הצ'אי החד-פעמיות בהן משתמשים בהודו ונכנס לאוסף הספרייה לפני כ-8 שנים. המעצבת אף ייצרה סדרה של שרפרפים העשויים מהחומר הנמצאים באוסף מוזיאון העיצוב חולון. כעת יש לחומר גלגול חדש ומעניין שנקרא Criaterra והוא מיוצר תחת החברה בעלת אותו השם במפעל באיזור התעשייה של חולון.

Terra מימין Criaterra משמאל, ניתן לראות את ההתפתחות ברמת הגימור של החומר. מה שלא מופיע בתמונה זה החוזק המבני ששופר וכעת הוא כמו של בטון. צילום: ספריית החומרים

מייסדת החברה עדיטל אלה היא מעצבת תעשייתית המתמחה בתחום של עיצוב לקיימות, היא פעילה מאוד בקידום התחום באקדמיה וגם בכנסים ופורומים בינלאומיים. יחד עם ההצלחה הרבה של הפיתוח הראשוני של החומר וסדרת השרפרפים, אלה רצתה להמשיך קדימה ולהפוך את החומר לכזה שעומד בתקנים ודרישות של בנייה ובטיחות, לפתח את האסתטיקה שלו ולהגיע למקום שהוא מתאים כבר "לכולם" ולא רק לאלה שמתעניינים בערכים הסביבתיים שלו.

לאחר כ-4 שנים של תהליכי מחקר ופיתוח שמטרתם לפצח את האתגר – לייצר חומר בר קיימא המתאים לאדריכלות ובנייה שניתן לייצור באופן סדרתי – נולד החומר החדש, Criaterra. עבודת המחקר נעשתה בשיתוף עם מהנדס חומרים וכללה ייצור של אלפי דגימות ותהליכי בדיקות מעבדה על מנת לוודא שהחומר החדש אכן עומד בתקנים ובדרישות בטיחות שונות.
Criaterra מייצרת היום 14 תערובות של החומר המייצרות גוונים שונים אשר מושפעים ישירות מהרכב החומר, ללא שימוש בפיגמנטים או חומרים כימיים. החברה זכתה לתמיכה מהמדען הראשי וכבר מוכרת את סדרת האריחים שלה בחזי בנק. בהשקה מיוחדת של האריחים שנעשתה ביריד "צבע טרי" האחרון האריחים זכו כבחירת הקהל בתחרות פתוחה, הישג מרשים שמצביע אולי גם על שינוי בתפיסת הקהל המקומי ובעיקר על הערך החומרי והעיצובי של האריחים.

המפעל משמש גם באולם תצוגה בו ניתן לראות חיפויים של סדרת האריחים המשושים ואת מגוון הצבעים שהחברה מייצרת. צילום: ספריית החומרים

ניתן כבר לראות את האריחים מותקנים במספר פרויקטים מעניינים בארץ, אבל צוות הספרייה רצה להגיע ישירות למקור – למפעל של Criaterra, כדי לפגוש את עדיטל אלה וללמוד ממנה על ההבדלים בין Criaterra לבין Terra ולהכיר את תהליך הייצור של האריחים.

מנקודת המבט של הספרייה, משמח מאוד לראות מעצבת מקומית מובילה תהליך פיתוח חומרי שנולד מתוך רעיון 'קטן' ודרך מחקר מקצועי, השקעה והרבה אמונה התפתח לכדי פס ייצור בעל פוטנציאל מקומי ובינלאומי אדיר. המפעל של קריאטרה מעסיק היום מספר עובדים, ביניהם שלושה מעצבים צעירים שמלווים את תהליכי העיצוב, הייצור והפיתוח והכל תחת ניהולה של אלה.

תהליך הייצור של החומר החדש מצריך השקעת אנרגיה השווה ל-5% מזו הנדרשת לייצור בטון ונמוכה ב-90% מזו של קרמיקה. עם זאת, החומר מציע חוזק מבני גבוה ויכולת בידוד תרמי גבוהה פי 6 מזו של בטון. זהו סוג של יכולות העונה על צורך שניתן לראות במגמות פיתוח חומרים רבות בעולם כיום; שימוש בתפיסת ראייה כוללת וסביבתית על תהליך הייצור, המאפיינים הטכניים, העיצוב וחיי המוצר – כבר אין מקום לחומרים מזהמים ובזבזניים וקיים צורך אדיר בחלופות ראויות.

חלק מהמכונות המשמשות בתהליך הייצור: לערבוב החומר ולתהליך הכבישה של האריחים. צילום: ספריית החומרים

עדיטל הסבירה לנו על הרכב ומבנה החומר ועל תהליכי הייצור במפעל. חומרי הגלם הם אבקות של סוגים שונים של אבן וחרסית, שחלק ניכר מהם מגיעים משאריות של מחצבות ואתרי בנייה, סיבים צמחיים ושמנים טבעיים. מינונים שונים של החומרים מייצרים את הגוונים של התערובות הייחודיות מחומים-אפרפרים בהירים ועד לבורדו עמוק וחום-פחם. הייצור של האריחים כולל ערבוב החומרים לפי מתכונים ייחודיים וכבישה בתבניות, בעזרת מכונות שהסבו והותאמו במיוחד לצרכי הייצור.

מכיוון שאין שריפה או ריאקציה כימית (מה שקיים בייצור של קרמיקה ובטון למשל) החומר, על אף היותו חזק כבטון, נשאר 'חי'. כלומר, הוא נושם ומייצר תחושה ייחודית במגע איתו, הוא מספיק חזק ומתאים לחיפויים ואף לבנייה, אך גם ניתן לפירוק מלא בתהליך טבעי בסוף חייו וזה דבר יוצא דופן.

אריחים בתהליך ייבוש המקבע את תצורתם הסופית. צילום: ספריית החומרים

סדרת האריחים היא בעצם המוצר הראשון שהחברה מציעה והתגובות של הקהל מראות כי בהחלט יש לה מקום בשוק. הערך הייחודי של החומר טמון לא רק בערכים הסביבתיים (תהליך ייצור שאינו מזהם, שימוש בפסולות כחומר גלם, שימוש בחומרים טבעיים ומקומיים וחומר שניתן לפירוק בקלות בסוף חייו) אלא גם בערך החומרי הרגשי שלו. נראה שהיצור האנושי לא יכול להתעלם מכמה תכונות בסיסיות המייצרות תחושה נעימה, מרגיעה וחמה – ובמקרה הזה התכונות הללו משתמרות בחומר הבא מן האדמה, גם לאחר העיבוד והייצור.

גב האריח עם דוגמה תלת מימדית המיועדת להדבקה של האריח לקיר. צילום: ספריית החומרים

Criaterra נמצאת באוסף ספריית החומרים תחת המק"ט CO10-00027 אתם מוזמנים להיכנס לאוסף המקוון ולקבל את הפרטים המלאים על החומר וגם לבקר בספרייה עצמה, לגעת ולהכיר את Criaterra, Terra וחומרים נוספים מקרוב.

סדרת האריחים המשושים מציעה גם מבנה תלת מימדי היוצר עניין ומשנה את החלל. צילום: אלון בן עמי