Just "Making" It

על חדשנות וקיימות - NIKE
יוני 2013

 "עלינו להגיע למצב בו בריאות הצרכנים שלנו וכושר התחרות שלנו יהיו חלק בלתי נפרד מבריאות הסביבה". משפט זה נאמר ע"י דארסי וינסלו, אחד ממנהיגי NIKE הראשונים שבחרו בייצור בר קיימא כחלק בלתי נפרד מהאסטרטגיה המתמשכת והמחויבות העמוקה של נייקי לחדשנות ולקיימות.

צילומי מסך מתוך אפליקציית Making

כאשר מדברים על קיימות (Sustainability) אנו מתייחסים במונח זה לתיאור פיתוח שעונה על הצרכים של ההווה, מבלי לסכן את היכולת של הדורות הבאים לספק את צורכיהם. למעשה, הסיבה העיקרית להרס הסביבה, היא שאוכלוסיה גדולה משתמשת ביותר מדי משאבים ובטכנולוגיות שאינן בנות קיימא, ויוצרת יותר מדי פסולת שלא ניתנת למחזור. קיימוּת תשתפר בדרכים של צמצום הצריכה ושימוש בטכנולוגיות כמו מחזור ושימוש באנרגיות חלופיות כגון שמש או רוח, כל זאת תוך התבוננות וערנות לסביבה, היכרות עם המחשבה המדעית ועידוד מעורבות ודרכי פעולה במישור האזרחי.

ענקית הנעלים וההלבשה,NIKE, נחשבת לאחת החלוצות שהפכה את המושג קיימות הלכה למעשה ואף ולאחרונה לקחה אותנו צעד אחד קדימה בכך שהשיקה אפליקציה חדשה בשם "MAKING". מטרתה העיקרית של האפליקציה, היא הגברת המודעות של מעצבים לתהליכי היצור ומרכיביו ובכך לאפשר להם לבצע החלטות נכונות ואחראיות יותר בבחירת החומרים בתהליכי העיצוב השונים.

"MAKING" שהושקה ביולי 2013, משמשת כאינדקס קיימות בכל הקשור לעולם החומרים בתחום ההנעלה וההלבשה. תהליך המחקר שהביא לפיתוח האפליקציה, התחיל לפני כ-6 שנים במסדרונות החברה, כאשר צוות של מספר עובדים נתבקש לתת ציון לכל אחד מה-75,000 ויותר חומרים שנמצאו בספריית החומרים ובארכיון החברה. מבצעי המחקר בחרו את החומרים הנפוצים ביותר בתחום ההנעלה וההלבשה במוצרי NIKE, ממשי ועד לגומי ונתנו ציון לכל אחד מהם על פי ההשפעה הסביבתית וקיימות ארוכת הטווח.

צילומי מסך מתוך אפליקציית Making

האפליקציה, מאופיינת בממשק משתמש גרפי צבעוני המחולק לארבע עמודות עיקריות אשר מאפשרות למשתמש גלילת המסך באופן אינטואיטיבי וידידותי. כל עמודה צבעונית מציגה את החומרים המדורגים עפ"י קריטריונים שונים: כימיה,אנרגיה, צריכת מים וכמות הפסולת. ככל שחומר קיבל את מספר גבוה יותר של נקודות, כך דריכת הרגל הסביבתית שלו היא הנמוכה ביותר.

זאת אינה הפעם הראשונה אשר נייק מכתיבה ומובילה את השפעתה בתחום העיצוב הבר קיימא, בעבר השיקה נייק את "Considered" סדרת נעליים המיוצרות מחומרים הניתנים לפירוק ולמחזור. בתום השימוש מוחזרות הנעליים לחנות ומשם מתחיל תהליך הפירוק:הפרדת העור ומיחזורו,פירוק הסוליה שעשויה משני חלקים שמחוברים זה לזה ללא חומרי הדבקה מזיקים, דבר המאפשר הפרדה של כל אחד מהחומרים ומיחזורו לצורך ייצור מסלולי ריצה, ומגרשי כדורסל וטניס. תהליך המיחזור מאפשר שמירת איכות החומר הממוחזר, היכולת להשתמש במוצרים של החברה כחומר גלם לאורך כל החיים ובכך לקיים את האסטרטגיה המתמשכת של החברה לחדשנות ולקיימות.

דוגמא נוספת היא חתימתה של NIKE על הסכם לשיתוף פעולה אסטרטגי עם חברת DyeCoo Textile Systems B.V. מהולנד, אשר יאפשר צביעת טקסטיל ללא מים. תהליך יצור זה נעשה ללא צריכה של מים, והתוצאה: צריכת האנרגיה פוחתת, אין צורך בייבוש והתהליך מהיר פי שניים. חדשנות טכנולוגית זו מאפשרת את שיפור איכות הבד והיא מעניקה שליטה טובה יותר בתהליך הצביעה.

צילומי מסך מתוך אפליקציית Making

כמו כן חברת NIKE הבטיחה שקיפות מלאה לגבי החומרים הכימיים הנפלטים ממפעלי הספקים של החברה ואף הצהירה "לא עוד פסולת עד 2020". ייתכן והצהרה זאת נשמעת יומרנית ולא מציאותית אך אי אפשר שלא להבחין בשינוי התודעתי אשר מנסה חברת נייק להנחיל לציבור לקוחותיה ואף בבחירתה להשיק את האפליקציה "MAKING" אשר לרגע זה כוללת 22 חומרים, אך אין זה מן הנמנע כי הרשימה תיגדל בחלוף הזמן ויתאפשר לקהל המעצבים להרחיב את הבחירות הספציפיות בכל בנוגע לחומרים לא רק לנעליים וביגוד אלא גם לריהוט ועד לבניינים.