חומרים סרוגים | המחלקה לצורפות ואופנה מבצלאל מתארחת בספריית החומרים

במסגרת שבוע הסטודנטים ה-2 של ספריית החומרים ע"ש אהרון פיינר עדן, התקיים ב-19-24 למרץ 2018
מרץ 2018
צילום: אלון בן עמי

ספריית החומרים מקיימת, זו השנה השנייה, את שבוע הסטודנטים "Make it Work!" המוקדש כולו לתכנים מיוחדים, מפגשי ייעוץ ופעילויות לסטודנטים מתחומי העיצוב, האדריכלות, ההנדסה האומנות ועוד.

כחלק משבוע הסטודנטים ה-2 ובמסגרת שיתוף פעולה עם המחלקה לצורפות ואופנה בבצלאל, הספרייה אירחה את הסטודנטים של קורס "עיצוב סריגים" בהנחייתן של לוסי דוד וג'ני חייקין העוסק במחקר עיצובי וחומרי דרך טכניקת הסריגה, מתחיל בנקודת מוצא פשוטה ומשם מתפתח למקומות מרתקים.

צילום: אלון בן עמי

תחילה, שירה שובל, מנהלת ספריית החומרים ומרצה במחלקה לעיצוב טקסטיל בשנקר הציגה לסטודנטים אוסף דוגמאות של פרויקטים אשר שוברים את הסטיגמה כי כל הקשור לסריגה הוא "זקן" ולא עדכני, ולוקחים את תחום הסריגה אל הקצה. יחד עם הסטודנטים נבחנו המאפיינים היוצרים את הייחוד של הפרויקט – אם מדובר בבחירה של חומרי גלם יוצאי דופן, שינויים בקנה מידה או שיתוף מכונות בתהליך הסריגה. ראינו יחד איך טכנולוגיית הסריגה יכולה להוות כלי ליצירה חדשנית ורלוונטית. הבנו שהמפתח להתנהגויות הסריג הוא קודם כל בבחירת החומר הנכון: אם בסוג הסיב וסוג החוט ובמאפיינים שלהם. 

צילום: אלון בן עמי

בחלקו השני של השיעור, הספרייה הזמינה את יצחק אופנהיים, יזם והבעלים של מפעל "אקסודוס" לייצור חבלים לדבר עם הסטודנטים על טקסטיל וחומרים מנקודת המבט של תעשייה, יזמות והיי-טק. אופנהיים, אשר מגיע מרקע של סטרטאפים בתחום המחשבים והאפליקציות, החליט לקחת מפעל יצרני קיים, ולבחון דרך המכונות ושיטות הייצור הקיימות איך ניתן לשפר אותו, להגדיל את היקף הייצור והרווח ולייצר חדשנות בתחום הנחשב מסורתי. דרך מחקר מעמיק של סוגים שונים של חבלים, חוטים, סיבים וחומרים ובגישה פתוחה לשיתופי פעולה וחיבור עם תעשיות שונות, יצחק הגדיל את יכולות הייצור של המפעל, ולצד ייצור סדרתי קבוע של חבלים ומיתרים לתחומי התרמילאות, הספורט והבנייה, הוא מייצר מגוון חבלים וחומרי טקסטיל ייחודיים לתחומי הרפואה, הבטחון, האלקטרוניקה והאדריכלות.

יצחק הביא עימו מגוון דוגמאות של חוטים שונים ועבר יחד עם הסטודנטים על התכונות הייחודיות שלהם. הסטודנטים בחנו קודם כל את החוטים דרך החושים – איך החוט מרגיש? איך הוא נראה? האם הוא שזור? לאיזה חוטים או חומרים אחרים הוא דומה? ובהמשך הכירו את התכונות הייחודיות: מחוטים המשלבים מתכות ומוליכים חשמל, לחבלי טקסטיל החזקים יותר מפלדה, כאלה המעכבים בערה, אלסטיים במיוחד, עבים, דקים, עדינים או עמידים – המגוון הוא אינסופי.

בחלקו השלישי של השיעור, הסטודנטים הוזמנו לביקור בחלל הספרייה, שם הוצגו בפניהם מספר חומרים יוצאי דופן מתוך האוסף וגם ניתנה להם ההזדמנות להכיר את האוסף באופן עצמאי ואינטואיטיבי וקיבלו ליווי מצוות הספרייה לשאלות והתלבטויות. הסטודנטים חקרו את החומרים, שאבו השראה והמשיכו לעבודה מעשית על הפרויקטים האישיים שלהם, בהנחיית מרצות הקורס. לכמה שעות הפכה הספרייה לסטודיו לסריגה.

צילום: אלון בן עמי

אירוח השיעור במהלך שבוע הסטודנטים היווה הזדמנות יוצאת דופן לסטודנטים לצאת מגבולות האקדמיה לתוך הספרייה, להכיר מגוון רחב של חומרים ייחודיים ושיטות ייצור שונות ולהיחשף מקרוב לתעשייה המקומית ולאפשרויות שהיא טומנת ליצירת חיבורים יצירתיים בין תעשייה לעיצוב, ולבניית קשרים מקצועיים לעתיד.

שמחנו לארח את הסטודנטים כחלק משבוע הסטודנטים ה-2 !Make it work של ספריית החומרים וזאת בזכות שיתוף הפעולה של ראש המחלקה לצורפות ואופנה בבצלאל שלי סתתלוסי דוד מנחת הקורס וג'ני חייקין המנחה הטכנית.
תודה רבה ליצחק אופנהיים על ההשתתפות והידע המקצועי הרב שחלק עם הסטודנטים, לסטודנטים מבצלאל שלקחו חלק בשיעור יוצא דופן ולמתמחים מהמכון הטכנולוגי חולון אלון בן עמי ורובי דרעי על השתתפות ותיעוד השיעור.

נמשיך לעקוב ונתראה בקרוב! צוות ספריית החומרים

צילום: אלון בן עמי
צילום: אלון בן עמי

ספריית החומרים הינה גוף מקצועי שמטרתו לשתף ולהפיץ ידע בתחום החומרים ולהפגיש סטודנטים ואנשי מקצוע מתחומים שונים. במסגרת פעילותה יזמה את שבוע הסטודנטים היחידי בארץ אשר מציע לקהל זה היכרות, מחקר וידע מקצועי בתחומי החומרים והטכנולוגיות, הנחייה מקצועית לגבי יישומים בתחום העיצוב, הצעות לשיתופי פעולה מקצועיים, וכל זאת ללא תשלום.