סיכום ערב רקמה אנושית

ערב בנושא שימור ורסטורציה של מלאכות מסורתיות | ספריית החומרים
אוקטובר 2014

ביום שלישי ה-21.10.14, התכנסנו מעצבים, סטודנטים, אנשי טקסטיל ואנשי קראפט, לערב מיוחד בספריית החומרים. ערב "רקמה אנושית" היה מורכב משתי הרצאות מעמיקות על שימור ושיחזור של מלאכות מסורתיות. האחת של יונית קריסטל, מומחית בתחום מלאכות היד המסורתיות אותן היא לומדת בצורה מעמיקה מבעלי מלאכה מקומיים אשר התפרנסו מהן במשך הדורות. ההרצאה השנייה הייתה של רוני עייני, שותף בחברה "האחים עייני" אשר יחד עם אחיו ממשיך את העסק המשפחתי של אביהם המבוסס על הידע הרב שצבר באריגה מסורתית, רסטורציה וניקוי של שטיחים עתיקים.

דניאל פתחוב

החומרים שנפרשו על שולחן התצוגה היו יוצאי דופן. בלטו ניחוחות חומרי הגלם הצמחיים בהם משתמשים האחים עייני לצביעה טבעית של החוטים איתם הם מתקנים את השטיחים העתיקים, ובהם משתמשת יונית לצביעת חוטי הצמר הטבעיים אותם היא טווה: צבע קושיניל – קרמין היוצר גווני ורוד, פקעות של היביסקוס לגוונים סגלגלים וצמח הניל לצבע האינדיגו. המגע עם חומרי הגלם, מיומנות אצבעותיה של יונית בהדגמותיה והחשיפה של תהליך שיחזור השטיחים אצל האחים עייני קירב את אנשי הקראפט והמעצבים אל המהות של תהליך היצירה בחומר.

"הזמנתם אותי לדבר בערב שנקרא 'רקמה אנושית'", מציינת יונית קריסטל במהלך הרצאתה, "ואכן התחום שבו אני מתעסקת מושתת בעיקרו על סיפורים אנושיים". סיפורים ומפגשים בין אישיים מרכיבים יחד את רקמת חייה של יונית. מסיפורים של שבטים בדואים ונשים דרוזיות  שהתגוררו כאן הרבה לפני קום המדינה, והתפרנסו מחוכמת הכפיים שלהם, ומחומרים טבעיים שגדלו באזורים שונים בארץ –יוצאת יונית לפעולה. היא לומדת מנשים קשישות אלה את המלאכות ומעבירה אותן הלאה לפני שייעלמו מן העולם. היצירה בחומר אצל יונית אינה רק תחביב אלא דרך חיים. אורח חיים שבו היא קרובה אל חומרי הגלם ולתהליך הייצור. את הכלים מהם היא אוכלת היא מכיירת, את המחצלות עליהן היא יושבת היא קולעת, השמיכות בהן היא מתעטפת והגבינות אותן היא אוכלת, הכל עובר תחת ידיה.

דניאל פתחוב

יונית פתחה את הרצאתה עם נקודות ציון היסטוריות בהן נמצא תיעוד לשימוש במלאכות יד עתיקות בתקופות פרהיסטוריות. כמו כן, מתוך הכרה בעובדה שאני חיים בתקופה בה הכל מגיע ארוז ומעובד כמוצר מוגמר, הקדישה יונית חלקים מהמצגת להסבר על צמחים מקומיים מהם היו מפיקים חומרי גלם לטווית חוטים לחבלים, מחצלות, סלים, שטיחים ואפילו מחיצות לפנים הבית. כך לדוגמא הראתה לנו כיצד היא טווה חוטים מצמח הפשתן באמצעות מכשיר הפלך, וכיצד היא משרה גזעולי בננה וסיבי גזע תמר ושוזרת מהם חבלים.

רוני עייני, גם הוא מחובר לגישה האנושית ומצוייד בעשרות סיפורים יפים על שטיחים עתיקים נדירים ועל הגלגולים השונים שעברו עד שהגיעו אליו למפעל. רוני התמקד בהרצאתו בטיפול העדין והמדוקדק הנדרש בכדי לשחזר סמלים ומוטיבים שנארגו בשטיחים העתיקים באופן מסורתי ועל השימושים התרבותיים בסמלים וסמלים מוצפנים באריגת השטיחים. בין השטיחים הנדירים סיפר רוני על שטיח בצלאל מתחילת המאה הקודמת שנארג בירושלים והזדקק לשחזור אמרות ותיקון קרעים על פני השטיח עצמו ועל שטיח נדיר של אספן שרק אביהם, מנשה עיני, ידע היכן ניתן למצוא את הצמח עם הגוון המתאים לצביעת החוטים שלו. תיקון השטיח מסביר רוני, כולל זיהוי של סוג קשירת הקשרים המתאימה לשתי וערב של השטיח, שחזור וחידוש פרנזים ואמרות בעבודת יד ובהתאם למקור, תוך שימוש בחוטי צמר, כותנה ומשי. שחזור צביעת החוטים מתבסס באופן מלא על אותם הצמחים בהם נצבעו חוטי הצמר בעבר.

ספריית החומרים רוצה להודות לרוני ויונית על הנכונות לבוא ולחלוק מהידע הרב והניסיון המקצועי שצברו איתם במהלך השנים ועל הרצון להעביר אותו הלאה ולהדביק את כולנו באהבה לחומר ולמגע הבלתי אמצעי איתו. ולאורחים שהגיעו להקשיב, ללמוד ולהתרשם והפכו את הערב למרגש ומעניין.