סיכום הערב עם המעצבת טאמסין ואן אסן

עבודות ניסיוניות בעיצוב קרמי עכשווי
פברואר 2013

ביום שלישי , 19.2.13 ,התארחה בספריית החומרים המעצבת הבריטית טאמסין ואן אסן במסגרת שיתוף פעולה בין  JCVA ומוזיאון העיצוב חולון.

 ואן-אסן, בוגרת Central Saint Martins ו-the Royal College of Art, באה מרקע של לימודי מדע ופילוסופיה, משם גם לוקחת השראה לעבודותיה בעיצוב קרמי עכשווי. בעבודותיה הניסיוניות ואן אסן מותחת את בגבולות החומר הקרמי ויוצרת אובייקטים שבריריים המעלים שאלות לגבי יופי וצורה. בהרצאה הציגה ואן-אסן חלק מהפרויקטים האחרונים עליהם עבדה, הסבירה את העומד מאחוריהם ואת דרך היצירה הייחודית שלה. הפרויקט הראשון שהוצג "ירושה רפואית" (Medical Heirlooms) מתאר את נקודת המבט וההתייחסות למחלות יחד עם האובססיביות ליופי ושלמות.

מהאתר של טאמסין ואן אסן

בפרויקט זה היצירות הינן כדים ה"נגועים" במחלות שונות כמו אקנה, אוסטאופורוזיס, עגבת, סרטן ועוד. צורת הכדים מבוססת על צורת כדי רוקחים מהמאות ה17 וה-18 ,בהם השתמשו לאחסון תרופות. הכדים ביצירות משמשים כ"גוף האדם" אך במקום לאחסן תרופות הם נושאים את המחלות בעצמם וכשם שכדים אלו מועברים בירושה כך גם ההורים מעבירים מחלות לצאצאיהם בירושה.

פרוייקט נוסף בשם "שחיקה" (Erosion) המתאר בעיקר שחיקה והתפוררות ביולוגית של גוף המותקף על ידי וירוס טפיל. המוצגים יוצרו צורות זוויתיות של פורצלן בשילוב טכניקה של התזת חול כדי לחשוף את השכבות הפנימיות ועל ידי כך נחשף הניגוד בין מה שמוקרן מבחוץ למה שמוסתר בפנים.

מהאתר של טאמסין ואן אסן


פרויקט אחר "Vanitas Vanitatum" , מתאר יופי הנוטה לריקבון. פרויקט זה המושפע מציורי ה"ואניטס" ההולנדים מהמאה ה-17 מציג כדים שעברו "הדרדרות וחורבן" בכך שסרה מהם המעטפת ונשארה ה"ליבה" בלבד. ביצירות אלו נעשה ניסיון לראות לאן ניתן לקחת את החומר ממש עד לפני נקודת הקריסה שלו.

מהאתר של טאמסין ואן אסן

 הפרויקט האחרון שהוצג הוא (Ornamental Metamorphosis). ביצירות בפרויקט ישנו ניסיון לקחת את הקישוטים ה"רגילים" ולהפוך אותם אלמנט חיצוני בלבד לחלק מהמבנה עצמו וכך הוא מקבל חיים משלו. הכד הביתי עובר מטמורפוזה לחפץ מסתורי ומתקבל הרושם של דבר דינמי בתוך חפץ סטטי, מה שיוצר יופי ואימה בו זמנית.

מהאתר של טאמסין ואן אסן