סיכום המפגש: ציירי לי שמלה

עם המעצבת עדן סעדון וחברת 3Doodler
פברואר 2018 ענבר בלפר

ענבר בלפר ואלון בן עמי הם סטודנטים לשנה א' בעיצוב תעשייתי במכון טכנולוגי חולון HIT, השתתפו ותיעדו את המפגש במסגרת התמחות בספריית החומרים במסגרת מלגה ושת"פ עם המכון:

התחלנו את המפגש בביקור מודרך בתערוכה "ז'ה טם, רונית אלקבץ" במוזיאון העיצוב חולון. התערוכה מספרת את סיפורה המקצועי והאישי של השחקנית והיוצרת רונית אלקבץ ז"ל דרך ארון הבגדים הפרטי שלה. לאלקבץ הייתה גישה שונה ומהפכנית הן בעבודתה כשחקנית ויוצרת והן בתפיסת עולמה החברתית וגם בתחום האופנה, היא השתמשה באופנה ובבגדים שבחרה ללבוש ככלי להעברת מסרים.

הבגדים המוצגים בתערוכה מייצגים את תפיסתה האופנתית כחלק מדמותה. חלקם עוצבו על ידי גדולי התעשייה, חלקם עצבו בשיתוף פעולה בינה לבין המעצבים, וחלקם הם בגדים 'מוכרים' שנקנו בחנות, או כאלה ששמרה מתוך תלבושות של סרטים וכל הבגדים האלה קיבלו את המשמעות האמיתית כאשר בחרה, שילבה והציגה אותם בעצמה באירועים וסרטים שונים.

המשתתפים מבקרים בתערוכה "ז'ה טם – רונית אלקבץ". צילום: אלון בן עמי
בספריית החומרים, בוחנים מקרוב שמלות מתוך הפרויקט של עדן סעדון. צילום: אלון בן עמי

לאחר ההרצאה עברנו לביקור בספריית החומרים, ובו נערכה היכרות קצרה וחשובה למי שעדיין לא מכירה את הספרייה, וגם מפגש ראשון עם עבודות מתוך פרויקט Flexy Black של המעצבת עדן סעדון.

בהמשך ישיר לתערוכה ולביקור בספריית החומרים, זכינו לפגוש את עדן סעדון, מעצבת טקסטיל ובוגרת שנקר ואת אליעזר רוזנבלט, מנכ"ל "V-zot" והייבואן הרשמי של עט התלת-מימד של חברת 3Doodler. עדן סיפרה על פרויקט הגמר שלה (2017) שמלווה אותה עד היום, בו חיברה בין עולם האופנה והטקסטיל לבין עולם הטכנולוגיה. במסגרת הפרויקט, עדן עשתה שימוש בעט התלת-מימד של חברת 3Doodler שאותו גילתה לפני כשנה וחצי כמעט במקרה בפרסומת שהופנתה לילדים לשימושי משחק ויצירה. עדן ראתה בעט הזדמנות שעד אותה העת אף אחד לא העלה על דעתו: השימוש בעט מאפשר יצירת מבנים תלת מימדיים ע"י ציור בקו בודד, האפשרות הזאת התחברה אצלה ישירות לאריגה ובסופו של דבר לייצור טקסטיל.

החיבור בין הטכנולוגיה – העט – והתפיסה והידע הטקסטילי של עדן, הוליד דרך חדשה לייצור של טקסטיל. תהליך העבודה על הפרויקט היה ארוך ומורכב; ראשית היה עליה ללמוד לעבוד עם העט ולפתח מיומנות חדשה לגמרי. שנית, היה עליה להבין כיצד היא הופכת את המבנים שייצרה עם העט לטקסטיל ובסופו של יום, לפריט לבוש מתפקד.

עדן החליטה לאמץ מספר עקרונות שילוו את התהליך העיצובי:
1.    הטכניקה של הפרויקט תהיה עם עט בלבד
2.    הצבע יהיה שחור בלבד
3.    קנה המידה יהיה 1:1
4.    שימוש בחומר אחד בלבד

עדן סעדון בהרצאתה, מציגה את מבני הלבוש הראשונים שבדקה – חזיות. צילום: אלון בן עמי

בראשית הפרויקט, הבינה שהיא רוצה לעבוד על פריט קטן יחסית ובחרה להתמקד בחזיות ותוך שמירה על עיקרון ה1:1 ייצרה מודלים רבים דרכם למדה על התנהגות החומרים והמבנים השונים. לאחר עשרות ניסיונות עלו מסקנות רבות והחשובה ביותר הייתה שהיא החליטה לעבוד עם החומר TPU שגם מכונה "FLEXY"– חומר פלסטי גמיש ומתכלה.

האתגר בשלב הבא היה לעבור לשטח פנים גדול יותר ולהצליח למלא אותו ללא חריגה מהעקרונות שאימצה לעצמה. כחלק מתהליך המחקר קיבלה השראה מאמנים שיוצרים יצירות גדולות מימדים, כמו WeiWei , William morris, מציורי גוף ומציורים אפריקאים. עדן הבינה שהדרך הטובה ביותר למלא שטחים גדולים היא ע"י יצירת "פאטרנים" עבודה המגיעה באופן טבעי מעולם הטקסטיל. אתגר נוסף שעמד בפניה היה, כיצד המבנים וה"פאטרנים" שיצרה יתחברו בצורה הטובה ביותר לגוף וכיצד היא מייצרת גמישות במבנים שייצרה. היא החלה לצייר עם העט צורות ומבנים שונים, ובשלב מסוים באופן טבעי ציירה דגים, כפי שהיא רגילה ואוהבת לצייר עם עט רגיל על נייר רגיל,  ואז גילתה שהדגים החזיקו בתוכם את הנוסחה הנכונה ביותר ליצירת גמישות משתנה במבנים שייצרה, וכך הם הפכו למוטיב מרכזי בעבודות שלה. בשלב מתקדם יותר בפרויקט, לאחר שכבר העמיקה ויצרה מספר שמלות מצוירות בעבודת יד, החליטה לחבר את הציורים לבדים שונים, וגילתה שניתן לעשות זאת ע"י קיבוע חום וללא תפרים. את התחום הזה היא עדיין בודקת.

מאז סיום הפרויקט, לפני קצת יותר מחצי שנה, עדן הספיקה להציג את עבודותיה בתערוכות רבות בעולם, ביניהם שבוע האופנה והטכנולוגיה ובחודש הטקסטיל בניו-יורק והופיעה בספר talking textiles של לי אדלקורט. בחודש מרץ 2018 תציג בתערוכה XLOVE בגלריית החווה בחולון שני דגמים חדשים שייצרה, לצד מעצבים ומעצבות מתחומים שונים.

בספריית החומרים, משתתפות משוחחות עם עדן סעדון על הפרויקט. צילום: אלון בן עמי

את ההרצאה השנייה העביר אליעזר רוזנבלט, מנכ"ל "ZOT-V " והייבואן הרשמי של עט התלת-מימד של עט התלת-מימד 3Doodler, העט שעדן משתמשת בו ליצירת עבודותיה. החברה עוסקת בייבוא ושיווק של מגוון מוצרים, רובם צעצועים ומוצרי פנאי מארה"ב וקנדה. אחד הדברים המעניינים בתחום הוא זיהוי נכון של "המוצר הבא" – מה יהיה להיט אהוב? ואיך ניתן להפיץ אותו באופן הנכון בארץ. גם במוצרי צריכה יש אופנות ועונות והיכרות נכונה עם השווקים בארץ ובחו"ל מאפשרת זיהוי בזמן של המוצר הנכון ויצירת הקשרים הנכונים להבאתו לארץ.

אליעזר שם דגש רב על איכות המוצרים אותם הוא בוחר לייבא ומקפיד יש יצירת הסכמים המאפשרים לחברה להיות יבואנית רשמית ובלעדית של המוצרים. דבר זה מאפשר על שמירה של איכות גבוהה גם ברמה הבטיחותית של המוצרים וגם ברמת השירות שהלקוחות מקבלים.

3Doodler הינו מוצר קצת דומה וקצת שונה משאר המוצרים שהחברה מייבאת. מצד אחד הוא מוכר כמעין צעצוע מתקדם ויש לו מספר גרסאות, כולל אחת המתאימה גם לילדים בזכות הגבלת הטמפ' אליו גוף החימום יכול להגיע. מצד שני, הגרסה הסטנדרטית של העט (זו שעדן עבדה איתה בפרויקט בגמר שלה) וגרסת ה-Pro שתופץ בקרוב, מאפשרות עבודה מקצועית ושונה לחלוטין עם המוצר.

משתתפת במפגש מתנסה לראשונה בעבודה בעט התלת מימד 3Doodler. צילום: אלון בן עמי

מאיפה זה בא? ההשראה לעט הגיעה כתוצאה מטעות הדפסה קטנה במדפסת תלת מימד. הממציאים החליטו לייצר קמפיין מימון המונים לפיתוח והשקת העט, והקמפיין הפך להצלחה גדולה מאוד. מאז ייצור הדגם הראשון נוצרו מספר שינויים והתאמות על מנת להפוך אותו לנוח ויעיל יותר, תהליכי השיפור שנעשו במוצר נעשו בחלקם בזכות משתמשים מתקדימים, דומת עדן סעדון, אשר העבירו לחברה את חווית השימוש שלהם ובהתאם לכך פותחו יכולות חדשות (למשל שינויים באופן הפעולה של כפתור ההפעלה, קצב זרימת החומר וכדומה).

אליעזר הציג לנו את השימושים השונים שיש לעט, משימוש לצרכי משחק עד שימוש מקצועי ליצירת מבנים ארכיטקטוניים ולשימוש בתעשייה. אחת האפשרויות המתאימות 'לכל בית', ואף למפעלים ויצרנים קטנים היא תיקון, בנייה והשלמה ידנית של פגמים או חריצים קטנים בפלסטיק, מתכת ועץ.

החומרים בהם משתמשים לעבודה עם העט הם מגוונים, חומרים פלסטיים מסוגים שונים (ABS, PLA, FLEXY) ואף מתכת, ניילון ועץ. גם במקרה זה אליעזר מדגיש שיש תקנים שונים לחומרים, והחומרים של חברת 3Doodler נבדקים באופן קפדני, בעיקר מכיוון שמדובר במוצר ידני שהשימוש בו קרוב לגוף ובטוחים לשימוש מבחינה בריאותית.

לאחר ההרצאה חזרנו לספרייה ובעמדת ההתנסות שהוכנה במיוחד, אליעזר הסביר והדגים כיצד עובדים עם העט ויכולנו להתנסות ולראות איך העט עובדת ואולי גם לגלות שכדי להצליח לצייר קופסה תלת מימדית צריך קצת ניסיון.

עמדת ההתנסות בספרייה, עם עטי 3Doodler מדגמים שונים וחומרים שונים לשימוש. צילום: ספריית החומרים