סיכום המפגש להתבונן>ליצור>ליזום

יום העיצוב האיטלקי בספריית החומרים ע"ש אהרון פיינר עדן, מוזיאון העיצוב חולון
מרץ 2017

האירוע הוקדש למבט על עיצוב דרך חומר, טכנולוגיות ונראטיב, ועל החיבור של נושאים אלה למיתוג ויוזמות עסקיות. המפגש התקיים במסגרת חגיגות יום העיצוב האיטלקי הבינ"ל הראשון, שצוין ב-100 ערים ומרכזי-עיצוב מובילים ברחבי העולם, ביניהם מוזיאון העיצוב חולון והעיר חולון אשר נבחרה כנציגה הישראלית. מובאים כאן לפניכם עיקרי הדברים:

מבקרות שהגיעו לאירוע בוחנות חומרים מהאוסף של ספריית החומרים. צילום: לאה פייסחוב

"אנחנו חוגגים היום משהו שיש לנו במשותף – אהבה לחיים, שמתורגמת לסגנון חיים, שמתורגם לעיצוב…" בדברים אלו מר פרנצ'סקו מריה טאלו, שגריר איטליה בישראל, פתח את אירוע יום העיצוב האיטלקי הבינלאומי הראשון בישראל. האירוע התקיים בספריית החומרים ע"ש אהרון פיינר עדן, מוזיאון העיצוב חולון בשיתוף ובתמיכת המכון האיטלקי לתרבות בת"א ושגרירות איטליה בישראל.

במפגש התארחו שגרירת העיצוב האיטלקי קיארה אונידה (Chiara Onida), מנהלת אומנותית בחברת הזכוכית Salviati בונציה, מחברת טולמנ'ס הבעלים והמנכ"ל שוקי שוורץ ומנהלת העיצוב לירון שוורץ, ודורית צ'סלר מנהלת הפרויקטים ב-iota.האירוע נפתח בהקרנת הסרט הקצר DeLightFul של הבמאי האיטלקי מטיאו גרון (Matteo Garrone), אשר נוצר והופק לפרויקט מיוחד שהושק בשבוע העיצוב במילאנו 2017 לפרטים נוספים על הסרט והפרויקט לחצו כאן.

שגריר איטליה בישראל מר פרנצ'סקו מריה טאלו, שגרירת העיצוב האיטלקי המעצבת קיארה אונידה, ומ"מ האוצרת הראשית של מוזיאון העיצוב חולון מיה דבש. צילום: שי בן אפרים

ההרצאה הראשונה ניתנה על ידי שוקי שוורץ ולירון שוורץ מחברת טולמנ'ס בישראל, אשר דיברו על שפת העיצוב ושיטות העבודה בעולם הריהוט האיטלקי, דרך סיפורה של חברת הריהוט Cassina. שוקי מספר שנחשף לראשונה לעולם העיצוב האיטלקי בביקוריו הרבים במדינה, עוד בימיו כשחקן כדורסל מקצועי בנבחרת הלאומית של ישראל. בהמשך דרכו הצטרף לנגריה המשפחתית של אביו ובנה את המותג "פיניש", שהתפתח לחברה הגדולה בשוק הריהוט המשרדי והובילה לדבריו ל'מהפיכת עיצוב' בסביבות העבודה בארץ. כשחיפש להקים אולם תצוגה למותג, החליט שהוא חוזר לאיטליה, למילאנו, בשביל למצוא פריטי עיצוב נלווים. בהמשך רכש שוקי ביחד עם שותפים את רשת הריהוט וכלי הבית טולמנ'ס אשר הפכה להיות מובילת שוק בתחומה ומייצגת בארץ מגוון מותגים איטלקיים ובינלאומיים.

בהרצאתם, שוקי ולירון הציגו את התפתחות העיצוב האיטלקי ומותגי העל השונים לאורך השנים דרך סיפורה של חברת Cassina אשר החלה את דרכה כמפעל משפחתי קטן בדומה למותגים איטלקיים רבים. המפעל ייצר סדרות רהיטים, בעיקר מעץ, בהתאם לדרישות השוק באותם הזמנים. עם השנים כאשר התחרות בשוק גברה, החברה הבינה שעל מנת להמשיך להיות רלוונטית עליה להשקיע בעיצוב מדויק המציע פתרונות פונקציונליים, דוגמת מנגנונים, המאפשרים לרהיטים להיות רב-שימושיים. רוב תהליכי העיצוב והפיתוח נעשו על ידי צוות המפעל עצמו. אחד מהרהיטים האייקונים ביותר של החברה ושל העיצוב האיטלקי כלל, היא ספה עם גב מתקפל (Maralunga Sofa) של המעצב ויקו מג'יסטרטי (Vico Magistretti). מג'יסטרטי קיבל השראה לספה לאחר ששיחק עם קופסת הסיגריות שלו, והחליט לשלב את מנגון המכסה המתקפל בעיצוב הספה. הספה חגגה לאחרונה 40 שנים לעיצובה, ועד היום בתהליך הייצור נעשה שימוש באותו מנגנון קיפול אשר מסתיר בתוכו שרשרת אופניים.

לסיכום שוקי ולירון שיתפו את הקהל ביוזמות של טולמנ'ס לעידוד חשיפה בינלאומית של מעצבים ישראליים. אחת הדוגמאות האחרונות היא תמיכה במעצבת הישראלית דפי רייס-דורון, אשר איפשרה את השתתפותה בתערוכה White in the city (ביוזמת המעצב ג'וליו קפליני Giullio Cappellini) בשבוע העיצוב במילאנו 2017, בה הוצגו פריטים נבחרים של מעצבים צעירים מרחבי העולם העוסקים בעיצוב מחקרי. לצפייה לחצו כ

הדוברת הבאה במפגש היתה דורית צ'סלר, מנהלת הפרויקטים של iota. צ'סלר סיפרה על דרכו של המותג שהחלה בחזונה של שולה מוזס, מייסדת עמותת הנוער החברתית "למרחב". כששולה חיפשה דרך לחבר בין עשייה קהילתית וסריגה, חברים משותפים הכירו בינה לבין המעצבת התעשייתית טל צור, כיום המנכ"לית והארט דירקטורית של המותג. צור עוסקת בקראפט ובחיבור בין עיצוב תעשייתי וטקסטיל, בעלת הבלוג "עוקבת" במדור העיצוב של Xnet, בוגרת וכיום מרצה במכון הטכנולוגי חולון, ובוגרת החוג לאוצרות ומוזאולוגיה באוניברסיטת תל אביב. בשנת 2014 שולה וטל הקימו יחד את המותג iota.  

היות וסריגה הינה מלאכת יד המבוססת על סימנים מוסכמים בינלאומיים, שולה וטל זיהו שהיא יכולה לשמש כשפה אוניברסלית שתאפשר לגבור על הבדלים תרבותיים ולייצר קהילה של סורגות מסביב לעולם. בנוסף, היה חשוב לשתי היזמיות ליצור שפה עיצובית ייחודית ומובהקת. שפה זו נבנתה על ידי צור, שבמהלך תהליך העיצוב ביקרה לתקופה קצרה בחו"ל, ובביקור זה החלה למצוא דוגמאות חוזרות בטבע אשר בעיניה כבר נראו כאלמנטים סרוגים. משם המשיכה לבנות את השפה של המותג, בשלב הבא בחרו להשתמש בטקסטיל ייחודי מהווה אף הוא חלק משפה זו, על כך בהמשך.

המטרות ושיטות העבודה של iota הוגדרו; לספק עבודה בתנאי שכר הוגנים לנשים שנמצאות מחוץ למעגל העבודה ולייצר מוצרים איכותיים המורכבים מאלמנטים סרוגים. הצוות של iota מלמד את הנשים את מיומנויות הסריגה ואת החלקים והדגמים המרכיבים את המוצרים, והנשים עובדות בביתן בתנאים הנוחים להן באופן המאפשר להן לעבוד ולהתפרנס וגם לפתח קהילה משותפת. רוב הנשים המשתתפות כיום בפרויקט הן נשים בדואיות בישראל.

המוצרים עשויים טקסטיל ייחודי המעוצב על ידי החברה ומהווה חלק בלתי נפרד מהאיכות והשפה של המותג. שימוש טקסטיל זה מאפשר לחברה לשמור על ייחודיות ובידול גם ברמת האיכות של המוצרים וגם בשפה הויזואלית שהוא מייצר. iota משלבת בין הטקסטיל לבין חומרים נוספים ליצירת מוצרים ורהיטים שונים המיוצרים מקומית ומוצגים ונמכרים ברחבי העולם. באפריל האחרון (2017), המותג הציג בפעם הראשונה בשבוע העיצוב במילאנו במתחם Multiplex של טום דיקסון, ניתן לקרוא על כך באתר dezeen. דורית סיכמה את ההרצאה בשיתוף פירוש השם iota, "חלקיק" בלטינית – המוצרים של iota מורכבים מחלקים קטנים הנסרגים ומיוצרים על ידי מספר אנשים במקומות שונים, ויחד מרכיבים מוצר אחד שלם. לצפייה לחצו כאן.

תקריב טקסטיל סרוג של iota צילום: רונן מנגן

ההרצאה האחרונה במפגש הייתה של שגרירת העיצוב האיטלקי, קיארה אונידה (Chiara Onida), מנהלת אומנותית בחברת הזכוכית Salviati בונציה. אונידה היא מעצבת איטלקייה המתגוררת בלונדון, בעלת תואר שני בעיצוב תעשייתי מסנטרל סיינט-מרטין לונדון, ותואר ראשון בעיצוב תעשייתי מהפוליטכניקו בטורינו. בהרצאתה אונידה תיארה את תהליכי העבודה שלה דרך מספר פרויקטים ניסיוניים ומסחריים בזכוכית, המתחילים בהתבוננות בשיטות העבודה המסורתיות בחומר, ממשכים בלימוד ובניית היכרות מעמיקה עם השיטות, ורק לאחר מכן עוברים לשלב הבא, לשאלה – כיצד בתור מעצבת ניתן לחבר בין השיטות המסורתיות לבין תפיסות, טכנולוגיות או טכניקות חדשות?

כבר במהלך לימודיה החלה להתעניין ולהתנסות בעבודה עם זכוכית. בשנת 2011 היא עברה לונציה, שם יזמה והשתתפה בפרויקט ניסיוני יחד עם שותפים שנקרא "לשבור את התבנית" (Breaking the Mould): הפרויקט האקספרימנטלי עסק בבחינה ושינוי של תהליכי הייצור המסורתיים של זכוכית מורנו (Moreno) האופיינית לאיזור. אונידה ושותפיה מצאו דרכים לנצל ולפרוץ גבולות בשיטות ייצור מסורתיות בזכוכית ליצירת עיצובים חדשים, כגון ניפוח זכוכית דרך הדפסות תלת ממד מקרמיקה, או ניפוח לתוך תבניות המרופדות בחומרים שונים עמידים באש אשר יצרו הטבעות וטקסטורות ישירות על הכלי המנופח.

הפרויקט, שנעשה בשיתוף פעולה עם חברת הזכוכית הוותיקה Salviati, היווה בסיס משמעותי בדרכם המקצועית של אונידה ושותפיה. בהמשך הדרך, כחלק מתהליך התחדשות בחברה, היא פתחה בפניהם את ארכיון המוצרים שלה כאשר המעצבים מוצאים דרכים לרענן ולהחיות את העיצובים המסורתיים דרך חיבור בין הטכניקות המסורתיות לשפה עיצובית עדכנית. אונידה עצמה התמנתה כעבור מספר שנים למנהלת אומנותית בחברה וממשיכה לעבוד גם בעיצוב מוצרים בחברה וגם בבניית שפה עיצובית-מיתוגית המוצגת בתערוכות מסחריות ואולמות תצוגה ברחבי העולם.

עבודותיה הוצגו בגלריות ומוזיאונים במילאנו, שנגחאי, לונדון, ועוד. לסיכום, אונידה מדגישה את חשיבות המעצבים להגיע למפעלים ויצרנים ולראות כיצד ניתן לשתף איתם פעולה וללמוד אחד מהשני על מנת להגיע לתוצרים חדשים ומעניינים. לצפייה לחצו כאן.

פרויקט "לשבור את התבנית" בהשתתפות קיארה אונידה. כלים שיוצרו מזכוכית מורנו במנופחת דרך חלקים מקרמיקה בהדפסת תלת ממד. צילום: ג'יאקומו סטרליוטו
עבודות הזכוכית של קיארה אונידה מוצגות בספריית החומרים. צילום: לאה פייסחוב

חומרים וטכנולוגיות יכולים להוות בסיס משמעותי לעשייה בעולם העיצוב. המחקר על הקשר בין חומר, צורה וסיפור יוצר שפה עיצובית ייחודית שמספרת את הזהות האישית של המעצב, המותג או התרבות ממנה הם באים. יום העיצוב האיטלקי עסק בקשר שבין תרבות לשפה עיצובית והחיבור לדרכי פעולה מקצועיות שונות; מעבודה עצמאית לבניית והובלת מותגים מסחריים מובילים וליצירת פרויקט עיצוב חדשני המשלב שיתופי פעולה ועשייה חברתית. 
 
 תודה רבה למכון האיטלקי לתרבות בת"א ושגרירות איטליה בישראל על התמיכה ושיתוף הפעולה הפורה, ותודה גם למשתתפים ולמבקרים על אירוע חגיגי ומרתק!

מבקרים מהאירוע באוסף ספריית החומרים. צילום: לאה פייסחוב

אתר טולמנ'ס: http://www.tollmans.co.il/
אתר איוטה: http://iotaproject.com/

אתר פרויקט Breaking the Mould:
 https://www.breaking-the-mould.com/
https://www.venice-future.com/